THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nastal podzim a s ním i čas na poslech emotivněji zaměřené hudby. Čas na chvíli se odprostit od rozjuchaných rychlovydrnkávaček, od krvavých masakrů, na chvíli se uzavřít s blýskavým kotoučem v zešeřelé místnosti, s nahrávkou jejíž obsah sahá dál. Akordy jen naznačují kudy se myšlenky autorů ponesou. Je příjemné nechat za zády přímočarost a jednoduchost hudby „pro masy“ a pátrat v hudebních motivech jako v mlze, jako bloudit tmavým lesem, sledovat hlavní stezku, ale přesto si nebýt jist koncem své poutě. Melodickou stezku plnou emocí a skrytých citových výrazů, jít po nejisté cestě, jejíž konec je tou nechtěnou nutností každé pouti. Snad proto se k takové hudbě vracíme stále znovu a znovu a objevujeme další skrytá tajemství. Nasloucháme veršům básníka který sám svou budoucnost teprve hledá, možná ani nehledá, možná najít nechce, chce se jí vyhnout, propadá splínu a chce uniknout do krajiny umění. To on nechává svou bolest na chvíli přenést do svého díla, do melancholické melodie, která v sobě má část duše svého tvůrce. Snad právě proto že šťastný básník nedobré verše mívá, snad právě proto je jeho krajina plná kontrastů, plná šedi ale i citu. Snad právě proto v nás umění vzešlé z nevyrovnané mysli nechává nejvíce dojmů.
Ale proč to vlastně píši? Asi proto, že o tomhle EGIDA vůbec není. Možná kdesi v dálce je cítit snahu o atmosféru melancholické hudby, citově laděné lyriky, ale výsledek je bohužel někde jinde. Je snadné se zaposlouchat do pomalé melodické písně, ale je značně obtížné udržet pozornost, neřku-li se oddávat soustředěnému poslechu několika stále se do kola opakujících akordů a zcela neměnnému rytmu po dobu sedmi minut. Po hudební stránce je to pak něco mezi těžkou avandgardou a mozkovým výplachem. A z postupného usínání pak již posluchače probouzí jen občasné básnické kotrmelce. Nechci si hrát na znalce teorie poezie (od toho je zde kolega Marigold :-) ), ale některé rýmy i mě kopou do uší. Navíc se zpěvačka této skupiny snaží vyzpívávat skoro každou sááámoohláááskůůů a tak je její projev až k uzoufání monotónní a úúútááhááánýýý. Toliko k prvním dvěma skladbám. Vezme-li někdo jednoduchý hudební motiv a dokáže jej rozpracovat a postupně na něj nabalovat další či jej gradovat, pak je to úctyhodný umělec (že bych podpásovým úderem zmínil Ravelovo Bolero?, to ne, to bych nemohl), ale napadne-li někoho jednoduchý motivek a ten opakuje do úmoru několik minut, tak musí být blázen. Toliko k instrumentální skladbě na demu. A titulní „Čas nadějí“? Ach ne, odpusťte mi mé jízlivé poznámky, ale tohle mi připomíná Ivetu Bartošovou při posledním tažení, kdy se rozhodla pro autorskou tvorbu. Mám snahu se na původní českou tvorbu dívat umírněným okem, ale když někdo systematicky likviduje estetické cítění posluchače, nelze být milosrdný. Nelze při druhém třetím poslechu neusnout.
Nudná, monotónní hudba, které chybí jakákoliv nápaditost. A autorům chybí i dostatek soudnosti pro své vlastní dílo…
2 / 10
Jana
- zpěv, klávesy
René
- kytara
Franta
- baskytara
Lukáš
- bicí
Host: Jiří Lukášek
- kytara (2), baskytara (1-3)
1. Píseň O Snu
2. Podlehni
3. Beze Slov
4. Čas Nadějí
Čas Nadějí (2004)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Vlastní náklad
Stopáž: 24:06
To nejkonstruktivnější, co může hudební publicista pro kapelu EGIDA udělat, je taktně mlčet a zbytečně neurážet. A to nejkonstruktivnější, co může udělat pro své čtenáře, je dát nízké hodnocení coby varování před tímhle zbytnělým a antimuzikálním kýčem... Omlouvám se kapele z celého srdce, ale tak mi velí zdravý rozum.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.